Boek recensie ‘Supercommunicatie’
Je kent ze wel. Mensen die zonder enige zichtbare moeite met iedereen een gesprek aangaan. Of het nu ‘een praatje pot’ is op een netwerkbijeenkomst, of een lastig zakelijk gesprek of een privégesprek over wie bijvoorbeeld de kinderen van school haalt; het lijkt moeiteloos te gaan.
Supercommunicatie – ‘De moeite waard’
Aan de hand van een viertal vragen neemt Charles Duhigg, onderzoeksjournalist, ons aan de hand mee in een groot aantal voorbeelden van gesprekken. Die verlopen gesmeerd, of juist moeizaam. Wat is het geheim van het voeren van een goed gesprek? Hoe houd je de regie over een gesprek? Hoe bespreek je gevoelige onderwerpen? Hoe leid je een gesprek naar een succesvolle uitkomst?
Drie soorten gesprekken
Hij onderscheidt hierbij drie verschillende soorten gesprekken:
- Waar gaat het eigenlijk om gesprek.
- Hoe voelen we ons gesprek.
- Wie zijn we gesprek.
In een ‘Waar gaat het eigenlijk om’ gesprek zijn er verschillende doelen. Welke onderwerpen willen we bespreken en wat zijn de verwachtingen van de deelnemers aan het gesprek? Hoe zal het gesprek zich ontvouwen, van welke ongeschreven regels en normen gaan we uit en hoe gaan we samen tot beslissingen komen?
Bij het ‘Hoe voelen we ons gesprek’ is het belangrijk boven tafel te halen hoe we onze gevoelens kunnen uiten en hoe we die van anderen kunnen opvangen. Duhigg besteedt drie hoofdstukken aan dit type gespreksvoering. Daaraan kunnen we het belang van het uiten van onze emoties en het ‘lezen’ van de emoties van anderen, duidelijk aflezen. En ja, hier gaat het heel vaak mis!
In het ‘Wie zijn we gesprek’ gaat het om ons vermogen om elkaars verschillen te erkennen, te accepteren en te vieren. We brengen immers allemaal onze eigen sociale identiteit mee, zodat we onze wereld hiermee kunnen verrijken.
Doelstellingen en gidsen
Duhigg doet een aantal concrete aanbevelingen: Let op welk gesprek wordt gevoerd. Deel je doelstellingen en vraag de ander(en) wat zij verwachten. Informeer naar de gevoelens van de ander en deel je eigen gevoelens. Onderzoek ten slotte of identiteiten voor dit gesprek van belang zijn.
Duhigg voorziet elk type gesprek van een ‘Gids voor de toepassing van deze ideeën’. Hierin stelt hij de volgende vragen: Wat hoop je te bereiken? Hoe begin je het gesprek? Welke obstakels kunnen opduiken en wat ga je doen als die obstakels opduiken? Wat zal dit gesprek je opleveren en – niet geheel onbelangrijk – is dit gesprek uberhaupt de moeite waard?
In elk van deze gidsen geeft hij een groot aantal voorbeelden, zowel uit zijn eigen zakelijke als zijn privéleven, maar ook voorbeelden uit het nieuws. Bijvoorbeeld de discussie over vuurwapenbezit na een aantal schoolshootings in Amerika.
Supercommunicatie is zeer de moeite waard. De gidsen geven veel verheldering en handvatten. Je kunt er zelf mee aan de slag om het juiste gesprek op het juiste moment en met de juiste mensen goed te kunnen voeren. En het juiste gesprek op het juiste moment… kan alles veranderen!