Boek recensie ‘Social media in zorg en welzijn’

,
Social Media in zorg en welzijn - Maaike Gulden

Social media zorgt ervoor dat een calamiteit eerder bekend is via Twitter bij bijvoorbeeld de familie van verpleegtehuisbewoners dan bij de Raad van Toezicht van diezelfde instelling. De wereld om ons heen verandert snel door het gebruik van ICT. Dat geldt ook voor zorg- en welzijnsorganisaties: en hoe houd je je staande in deze veranderende wereld of liever nog hoe maak je handig gebruik van deze moderne technologieën?

Maaike Guiden en Juliette van der Wurf hebben deze uitdaging vertaald naar een praktisch handboek voor social media in zorg en welzijn: ‘Social media in zorg en welzijn – Dat zorgt beter!’ In het boek presenteren zij een mooie combinatie van het gebruik van social media in de dagelijkse praktijk van zorg en welzijn, in de vorm van quotes en verhalen uit en door de praktijk, en een heel concrete benadering in de vorm van checklists en opdrachten, om direct mee aan de slag te gaan.

Maaike Gulden geeft advies, lezingen en trainingen over het gebruik van social media. Zij doet dat vanuit haar eigen bedrijf The Marketing Factory. Voorheen was ze werkzaam als marketing manager in de zorg. Juliette van der Wurff werkt als adviseur bij Yard Internet. Daarnaast is ze zelfstandig trainer/coach bij Socialjuul. Zij heeft haar roots in het welzijnswerk.

‘Social media in zorg en welzijn – Dat zorgt beter!’ bestaat uit tien korte hoofdstukken. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met vier opdrachten vanuit steeds dezelfde vier kernwoorden te weten: verkennen, inzoomen, uitzoeken en reflectie. (Het is onduidelijk waarom er niet voor de werkwoordsvorm ‘reflecteren’ is gekozen, alsook voor de andere drie termen maar voor de term ‘reflectie’.)

Als je de opdrachten nauwgezet per hoofdstuk uitvoert en ook in de gepresenteerde volgorde van de hoofdstukken heb je uiteindelijk een concreet mediaplan opgesteld. Dat kan zijn vanuit het perspectief van een zorg- en/of welzijnsinstelling of vanuit het perspectief als individuele zorgverlener of vanuit je perspectief als hulpvrager c.q. hulpzoeker (cliënt). Dit kan zijn vanuit behoefte aan lotgenotencontact of zelfhulp en vanuit hulpverlenersperspectief bijvoorbeeld vanuit collegiale afstemming.

De inzet van social media is een welkome aanvulling op de bestaande hulpverlening en zal nooit geheel en al de plaats van face to face contact in kunnen nemen. Wel is het in tijden van bezuinigingen en ‘eigen kracht’ van mensen een meer dan welkome en waardevolle aanvulling. Organisaties en instellingen die hier niet tijdig in meegaan komen op achterstand te staan en zullen niet de voorkeur van de (potentiële) cliënten krijgen.

Belangrijk is het ook om stil te staan bij de nadelen van het gebruik van social media. Denk bijvoorbeeld aan privacy en digianalfabetisme. Denk ook aan zorgmijders of mensen die niet beschikken over de middelen om online contact te leggen.

Met vlotte pen beschrijven beide dames welke stappen je moet doorlopen om beslagen ten ijs te komen. De nadelen van het gebruik van social media worden echter slechts zijdelings aangestipt. Terwijl de voordelen breed worden uitgemeten en meer dan eens herhaald.

De kracht van het boek zit hem in de praktische opbouw en het heldere taalgebruik. Een ieder kan hier onmiddellijk mee aan de slag. Met de titel Social media in zorg en welzijn doen de auteurs zichzelf mijns inziens nog tekort. Ook de sectoren onderwijs en wonen kunnen hier prima mee aan de slag!

Er is nu geen excuus meer om niet aan de slag te gaan!