Never waste a good crises - Jan Adriaanse

Met Never waste a good crisis krijg én houd je enige houvast.

Twaalf auteurs als de 12 apostelen voor de 10 (plus een) geboden in tijden van crisis. In heldere taal opgeschreven in, om in de beeldspraak te blijven, hun ‘bijbel’, getiteld Never waste a good crisis.

Het is een hele prestatie om in een krappe twee weken zo’n handig boekje over de do’s and don’ts tijdens een crisis samen te stellen! Maar het is deze auteurs gelukt en dat is een compliment waard.

Never waste a good crisis is een handig boekje in de zin van handzaam; want past in je tas, maar aangezien je toch nergens naar toe gaat is het een handig boekje om naast je laptop te leggen.

Waarom het wiel zelf opnieuw uitvinden (heb je trouwens niks beters te doen in deze crisistijd?) als anderen dat al voor je gedaan hebben? De auteurs van Never waste a good crisis hebben veel van de wereld gezien en hebben dat beknopt voor je opgeschreven.

Never waste a good crisis is bedoeld voor leiders die ten tijde van een crisis in een kramp schieten en als het ware verlamd raken en daardoor niet handelen; voor leiders die een zekere onaantastbaarheid uitstralen ‘want ons kan niks gebeuren’ en daardoor niet of niet tijdig tot actie overgaan én voor leiders die als een soort alleenheerser in de do modus gaan. Kortom voor ons allemaal.

Het belangrijkste advies van de auteurs is onderscheid te maken in het acuut handelen in het hier en nu en het perspectief op de langere termijn. Daarnaast zijn belangrijke vragen hoe je je medewerkers en klanten aangehaakt houdt als alleen digitaal contact nog mogelijk is? Hoe je aan veer- en innovatiekracht van je organisatie bouwt en zichtbaar blijft in social media.

Kortom veel vragen waarop de verschillende auteurs in kort bestek antwoorden en tips geven.

Met Never waste a good crisis krijg én houd je enige houvast in de onzekerheid tijd als deze waarin de enige zekerheid is dat de duur van de crisis onzeker is. En zoals de bekende Loesje het al zo mooi verwoorde: Een crisis is een gat in de markt.