Boek recensie ‘Friendaholic’

, ,
Friendaholic - Elizabeth Day

Het woord Friendaholic deed me denken aan een verslaving. De ondertitel ‘Wat vriendschap je kan leren’ geeft wat mij betreft beter de inhoud weer. Friendaholic is een boek over vriendschap: wat is vriendschap; welke soorten van vriendschap zijn er; wat is je eigen rol in vriendschap en is vriendschap oneindig?

Friendaholic – ‘Heeft me veel geleerd’.

Elizabeth Day is een Amerikaanse auteur van zowel fictie als non-fictie. Eerder schreef ze Durf te falen, alles wat ik geleerd heb van dingen die fout gingen (2019). Dat boek is gebaseerd op haar populaire podcast ‘How to Fail’ en is een pijnlijk eerlijk boek over de dingen die soms vreselijk misgaan, wat je ervan kunt leren en hoe je het beter zou kunnen doen. En nu is er haar boek Friendaholic (2023), ook non-fictie.

ROMAN

Van alle kanten wordt het onderwerp vriendschap belicht. Daarnaast leest het boek als een roman. Vele vrienden en vriendinnen alle soorten en maten komen voorbij. Ook eindige. Vriendschap gaat soms voorbij door de afstand, de tijd of door je eigen ontwikkeling. Of die van de ander. Elizabeth Day onderwerpt zichzelf aan de vraag: Ben ik wel een goede vriend/in? En wat houdt dat dan in? Wat doe ik dan wel en wat doe ik niet?

GHOSTING

Hoe beëindig je een vriendschap: door ghosting (abrupt uit communicatie gaan en nooit meer iets van je laten horen)? Door ‘het uit te maken’ of op de fade out manier (steeds minder van je laten horen)? En wanneer kies je voor welke vorm? Voor vriendschap zijn er niet zoveel spelregels als bijvoorbeeld voor een liefdesrelatie.

Op al deze vragen geeft Elizabeth op een heldere manier antwoord. Soms vanuit het perspectief van een van haar vrienden/innen en in het laatste hoofdstuk ook heel persoonlijk. Ze spaart zichzelf niet als ze zegt dat ze zelf ook niet altijd een goede vriendin is geweest. Conflictvermijdend en in plaats van dingen die haar niet bevielen uit te spreken deed ze zo haar best om voor de ander een goede vriendin te zijn dat ze niet alleen zichzelf uit het oog verloor maar de ander tevens opzadelde met iemand die ze in het echt niet was.

ONGESCHREVEN

In dit boek onderzoekt Day kortom de ongeschreven en vaak ongezegde regels over vriendschap. Vriendschap heeft voor mij dankzij dit boek meer inhoud en betekenis gekregen. Ook vriendschap heeft te maken met grenzen stellen en jezelf kunnen zijn in een vriendschap is een van de belangrijkste zaken. Naast openheid en wederkerigheid de drie belangrijkste elementen van vriendschap.