Boek recensie: ‘Coaching’

,
Coaching - René Jansen

Het boek Het boek Coaching geschreven door René Jansen, gaat over twee thema’s te weten persoonlijke en teamcoaching. Het boek handelt over het keuzeproces voor het juiste gedrag: “gegeven je werkomgeving, de verwachtingen en jezelf, het beste eruit halen. Hierbij gaat het om de combinatie van de factor doel met de factor mens.”

René Jansen wil de lezer in dit boek helpen inzicht te krijgen in de factoren die bepalend zijn voor succes in een organisatie. René Jansen is al vele jaren werkzaam als management consultant en is oprichter van het organisatieadviesbureau 6P Consultancy in Eindhoven.
Het is een compilatie van twee van zijn eerdere boeken, getiteld Persoonlijke Coaching (2003) en Succesvol Samenwerken (2004). Het eerste deel van het boek gaat over persoonlijke coaching aan de hand van een gefingeerd voorbeeld. Het start met de vraag: Wat wordt er van jou op deze plek door de organisatie (lees je baas) verwacht?

Deze vraag wordt verder uitgewerkt met als leidraad het SMART-principe en het trechtermodel van Jansen. De verhalen over zowel persoonlijke als ook team coaching lezen als een trein. Het is een successtory en daardoor niet geheel geloofwaardig. Jammer, voor mij als lezer dat er niet meer fouten, valkuilen en ‘missers’ in staan want dan was mijn leereffect groter. Wel een groot compliment aan Theo, de coach en de coachees die in zeer korte tijd een fantastische prestatie hebben neergezet! De samenvatting van deel een getiteld “De essentie van persoonlijke coaching” is helder geformuleerd en is als leidraad zowel voor coach als coachee (zelfstandig) te gebruiken. “De opdrachten aan u als lezer” geven een concreet eerste inzicht op hoofdlijnen, in mezelf en mijn omgeving en vormen tezamen met het stappenplan een goede start en leidraad bij mijn eigen verdere ontwikkeling.

Het praktijkvoorbeeld komt m.i. uit de lucht vallen en is een herhaling van zetten. De beschrijving van de casus betreft weliswaar een andere organisatie en dus een andere coachee maar de instrumenten die gebruikt worden en de stappen die de coachee zet zijn dezelfde. Deze paragraaf is dus overbodig en had wat mij betreft weg kunnen worden gelaten. Dit geldt ook voor de praktijkcases in deel twee.

Deel twee Team coaching
De ‘waarom’ vraag wordt volgens Jansen te weinig in een organisatie gesteld en staat centraal in het tweede deel van het boek van René Jansen. Slechts 5% van de mensen in een organisatie weet waar ze aan moeten voldoen: een ontluisterd laag aantal!

“Het gaat erom mensen te faciliteren om gedrag te kiezen dat hen in staat stelt dat te behalen waarvan ze inderdaad beseffen dat ze er op worden afgerekend”. Om mensen daarin te kunnen faciliteren heeft Jansen het 6P model bedacht als techniek om het beste uit jezelf en de omgeving te halen. 6P staat voor Purpose, people, proces, performance/profit, pleasure en partnership. Jansen geeft ook in heldere bewoordingen de relatie tussen persoonlijke coaching en team coaching weer. Hij illustreert e.e.a. met een inzichtelijk schema.

Het leuke van deel 2 is ook dat er doorgeborduurd wordt op de gefingeerde casus uit het eerste deel en dan met de focus op team coaching. Bij deze casus eindelijk bij de start ietsje tegenwind nl. het MKB marktaandeel van de organisatie liep terug tot 60% van wat het was. Ook hebben individuele medewerkers zo hun bedenkingen richting Theo, de coach. Dit tweede deel wordt afgesloten met een terugblik; net zo helder en concreet zoals we dat bij de afsluiting van het eerste deel hebben kunnen ervaren. In de bijlage heeft Jansen tenslotte een leidraad opgenomen om erachter te komen “Wat men van u in uw dagelijks werk verwacht”. Deze leidraad is zowel voor coach alsook voor coachees gemakkelijk (zelfstandig) te gebruiken of je nu in een persoonlijk of team coachingstraject stapt.

Wat opvalt in de beschrijvingen van de cases is dat er erg veel sprake is van externe inhuur; het kan niet op: een persoonlijke coach, een testbureau een strategisch consulent en een W&S bureau. Naast het SMART principe en het trechtermodel wordt ook een aantal andere schema’s aangehaald zoals het INK model. Ook Steven Covey met de zeven eigenschappen van effectief leiderschap komt langs.

Doordat dit boek een compilatie is van boeken verschenen in 2003 en 2004 lijkt het alsof er na die tijd niets meer veranderd is op de terreinen van persoonlijke en team coaching. Ook de literatuur waarnaar verwezen wordt kent geen verwijzen van na 2005. Dat is een gemiste kans. De inhoudsopgave nodigt in eerste instantie niet uit tot lezen gezien de titels Eerste tot en met de zesde ontwikkelbijeenkomst maar eenmaal gestart met lezen las ik het in een adem uit. Het boek is helder geschreven en daardoor voor iedereen, zowel voor coaches alsook voor coachees goed toegankelijk. Door de vragenlijsten en de Praktische leidraad in de bijlage kun je als coach en als coachee meteen (zelfstandig) aan de slag.  geschreven door René Jansen, gaat over twee thema’s te weten persoonlijke en teamcoaching, Gegeven je werkomgeving, de verwachtingen en jezelf het beste eruit halen.