Boek recensie ‘Briljante businessmodellen in de zorg’

,
Briljante businessmodellen in de zorg

Hoe blijft de zorg ook in de toekomst betaalbaar? Over dit vraagstuk buigt een groot aantal deskundigen zich al jaren het hoofd. Zo ook de auteurs van het boek Briljante Businessmodellen in de Zorg. Zij hebben gezocht naar organisaties in de zorg die het ‘goed’ gedaan hebben en het nu goed doen. En ‘goed doen’ vertalen de drie auteurs in het leveren van betere en betaalbare zorg. Wat doen zij dan precies en wat kunnen we van deze organisaties leren?

In dit boek tref je niet een aantal inspirerende voorbeelden aan van organisaties die het goed doen maar krijg je tevens voldoende handvatten om zelf mee aan de slag te gaan.

De titel van Briljante Businessmodellen in de Zorg wekt hoge verwachtingen: beter dan briljant is immers niet mogelijk. Is briljant duurzaam,betaalbaar en levert het ook betere zorg op? Zoals een van de aanbevelers van het boek terecht opmerkt: ‘Maar een businessmodel is, zoals wordt beschreven in dit boek pas briljant als het de behoefte kent en vervult van mensen die zorg nodig hebben.’

Dit boek is de weerslag van een zoektocht in de wereld naar briljante businessmodellen in de zorg. Wat is dan briljant? De definitie van briljant hebben Kemperman en zijn medeauteurs al met ons gedeeld in hun vorige boek Briljante Businessmodellen. In dit boek komen ze hier kort op terug zodat dit boek ook zelfstandig te lezen is en je niet alleen in samenhang met en na aanschaf van hun vorige boek, het onderhavige boek kan lezen en begrijpen. Briljante businessmodellen kenmerken zich door drie eigenschappen: ze zijn gedreven vanuit visie en merkpositionering; ze zijn volhardend in hun businessmodel en laten zich daar niet vanaf brengen en tenslotte zijn zij baanbrekend voor en door stakeholders.

Wat zijn dan die o zo noodzakelijke doorbraken die Nederland zo hard nodig heeft in de zorg en waar vinden we die? De auteurs komen tot vijf noodzakelijke doorbraken zoals differentiatie van zorg waarmaken, diensten en instrumenten om klanten aan het stuur te helpen, informatie en dagelijkse zorg rond patiënt organiseren, preventie en zelfmanagement laten werken en solidariteit en onderlinge zorg verbeteren. Per doorbraak beschrijven zij vier voorbeeldige zorgorganisaties.

Bij het lezen van de casi ging onwillekeurig mijn gedachte uit naar de organisaties waar ik nu werk of gewerkt heb en ik vroeg me af of zij ook in aanmerkingen zouden komen voor het label briljant? Daarnaast heb ik bewondering voor de solide onderbouwing van het businessmodel.

Ik ben benieuwd naar een longitudinale studie naar de organisaties die nu als briljant te boek staan; hoe staan zij er over ongeveer 5 jaar voor? Welke nieuwe briljante organisatie zien we dan in de zorg? En welke doorbraken hebben we dan nodig om de zorg beter en betaalbaar te krijgen en te houden?

Ik zie uit naar het vervolg!

Tenslotte verdient dit boek niet alleen een plaats in de gezondheidszorgopleidingen maar zeker ook bij een opleiding bedrijfskunde.