Boek recensie ‘Acquisitie voor professionals’

, ,
Acquisitie voor professionals - Jan-Willem Seip

Met ‘Acquisitie voor professionals’ belooft Jan-Willem Seip nieuwe inzichten en nieuwe klanten en opdrachten aan professionals met jarenlange ervaring en een imposant portfolio, maar die moeite hebben nieuwe klanten aan zich te binden.

Acquisitie voor professionals – ‘Sla je slag’.

Rara wat is er met je aan de hand als je een expert bent op je vakgebied, veel aan de telefoon zit met potentiële klanten en je toch geen nieuwe opdrachten krijgt? Gaat dit boek je dan helpen om wél die nieuwe klanten met interessante opdrachten te verwerven?

TWAALF HOOFDSTUKKEN

In twaalf overzichtelijke hoofdstukken neemt Seip ons in Acquisitie voor professionals aan de hand. Hij schrijft onder meer over de volgende onderwerpen: volg de koper; wat verkoop je eigenlijk, klanten winnen, klanten behouden, verschillende manieren van acquisitie, offertes maken, netwerken en acquisitietips.

Het hoofdstuk waar ik persoonlijk het meeste aan heb gehad is het hoofdstuk over privacy en acquisitie. Wat mag je wel en vooral ook wat mag je niet doen in het kader van de wet op de privacy. Een heel belangrijk onderwerp bij je acquisitie.

PROEFBALLONTACTIEK

De onderhandelingstip die mij er voor mij uitsprong was de proefballontactiek: ‘Als wij voor een beamer en flip-over zorgen, willen jullie er dan voor zorgen dat alle cursisten een evaluatieformulier en een certificaat van deelname krijgen?’ Op deze manier tast de ander je grenzen af. Zijn aan bod kost hem waarschijnlijk niks en van jou vraagt het veel tijd en inspanning. Wat je dan kunt doen is zijn voorstel samenvatten maar dan alleen met zijn eigen aanbod erin. De ander voelt dan dat jij zijn tactiek doorhebt.

De tip voor een succesvolle offerte waar ik zeker van gebruik ga maken is: Let op het effect van je woordkeus; ‘investering’ klinkt heel anders dan ‘kosten’; en ‘samenwerkingsvoorstel’ klinkt ook anders dan ‘offerte’.

En als ik op zoek ben naar een nieuwe klus dan ga ik vanaf nu aan een bestaande tevreden klant om twee nieuwe klanten vragen. Dank Seip voor deze waardevolle acquisitietip!

KORTOM

Even de aantallen op een rijtje. Acquisitie voor professionals van Jan-Willem Seip bevat:

  • Tweeëntwintig onderhandelingstips
  • Zeven tips voor een succesvolle offerte
  • En last but not least vierenveertig succesvolle acquisitietips.

Dat betekent drieënzeventig tips voor 36,58 euro. Een bedrag waar vast goed over nagedacht is, want de prijs valt op door het ongewone bedrag. De prijs per tip is iets meer dan vijftig eurocent: wat koop je daar nog voor vandaag de dag? Ik zou zeggen sla je slag als je nog nieuwe klanten kunt gebruiken.