Boek recensie ‘Vaart maken’
De wereld om ons heen verandert snel. Dat geldt ook voor organisaties: en hoe houd je je staande in deze veranderende wereld? Hans van der Loo heeft deze vraag vertaald naar een methode om organisaties in beweging te krijgen. In zijn boek geeft hij een mooie combinatie van inzichten, opgedaan in de zeilwereld, en een heel praktische benadering in de vorm van vragenlijsten, om mee aan de slag te gaan.
Over de auteur Hans van de Loo is vaste spreker voor Focus conferences en Managementboek Events. Als gastdocent is hij verbonden aan de universiteiten van Antwerpen, Delft, Groningen (AOG), Rotterdam en Utrecht. Hij schrijft regelmatig (luister)boeken, artikelen en columns over onder meer: visie en strategie, zingevingsvraagstukken en energie en motivatie van mensen en organisaties.
Zijn meest recente boek gaat ook over energie en motivatie van mensen en organisaties. Vaart maken, is de titel van het boek dat gaat over energiek veranderen in 90 dagen.
Hans van der Loo schreef eerder Kus de visie wakker, We hebben er zin in, en Energy boost. De rode draad in deze boeken wordt gevormd door de trefwoorden; visie, energie en snelheid.
Vaart maken Bij de titel van zijn meest recente boek “Vaart maken, energiek veranderen in 90 dagen” moest ik meteen denken aan een flyer van een workshop waarin stond: Energiek veranderen in 120 dagen. Ik wist wel dat het sneller kon! Het exact aantal benodigde dagen, namelijk 90 in de ogen van Hans, om te veranderen legt hij niet echt uit. Wel dat je in 90 dagen een goede start kunt maken….
Het boek bestaat uit drie delen waarin het eerste deel ‘vaart maken op volle zee heet’ en beschrijft hoe het fout kan gaan bij organisaties die willen veranderen. In het tweede deel ‘Vaart verliezen en vaart maken’ beschrijft Hans wat er gebeurt als je bestaande methodes hanteert en wat zijn nieuwe methode bewerkstelligt. Hij noemt zijn methode ‘het veranderen in een snelkookpan’. Tenslotte laat hij zien hoe je, als je als organisatie eenmaal vaart hebt, je die behoudt. Dit noemt hij het zogenaamde ‘boosten’. Hans koppelt dit drieluik aan drie groepen medewerkers in organisaties: De medewerkers die graag willen veranderen en er tijd en energie in willen steken; zij lopen voorop en vervullen een ambassadeursrol voor de rest van de organisatie. Het is belangrijk om de focus te leggen op die medewerkers die wel mee willen en daarin voorop lopen. Hen moet je een podium geven zodat diegenen die nog niet meedoen ook enthousiast worden om mee te gaan doen.
De tweede groep medewerkers staat nog afwachtend langs de kant. Hen moet je vooral veel informatie geven zodat ze betrokken blijven en aangestoken worden door de ‘ambassadeurs’. En tenslotte de derde groep die niet wil en met de hakken in het zand gaat. Aan hen moetje niet teveel tijd en energie besteden; hoogstens om hen ‘naar de uitgang te bewegen’.
Met vlotte pen beschrijft Hans de kunst van het veranderen volgens de ‘boost’ methode. Hij gebruikt hierbij de Volvo ocean race als metafoor. Deze race bestaat echt maar Hans heeft zijn verhaal wel verzonnen. Dat doet gelukkig niets af aan de kracht van het boek. Ik ben wel benieuwd naar het gebruik van deze methode in de praktijk.
Werkboek ‘Vaart maken’ is zo geschreven dat het op verschillende manier te lezen is. Zo kun je er voor kiezen om het boek in één keer uit te lezen en daarna pas met de vragenlijsten aan de slag te gaan. Ook kun je ervoor kiezen per hoofdstuk de tekst te lezen en met de vragenlijst per hoofdstuk aan de slag te gaan.
Mijn persoonlijke voorkeur is om het boek in een keer uit te lezen, om vervolgens er nog eens doorheen te bladeren om de diverse vragen te beantwoorden, Deze vragen zijn divers van aard en zetten je aan het denken. Deze vragen kun je gebruiken als praktische handleiding voor het proces waarin je organisatie zit of waarin je zelf als individuele medewerker zit.
Praktisch Ik heb het boek met dubbele focus gelezen enerzijds om te reflecteren op de huidige veranderopdracht waar ik nu mee bezig ben en we regelmatig verzuchten ‘of het niet wat sneller kan’ en anderzijds in mijn poging een stichting van de grond te krijgen die zich richt op duurzaam ondernemen in de zorg. De vlot geschreven teksten en de aansprekende metafoor van de Volvo Ocean Race zorgen ervoor dat je het boek in een adem uitleest. De vragenlijsten achter elk hoofdstuk maken dat je ook even stilstaat bij je eigen organisatie en dat je concreet aan de slag gaat met de gestelde vragen.
Hans met dank voor je inspirerende boek!