Boek recensie ‘Power to the people – Marketing in de zorg’
‘Power to the people’, een prachtige en krachtige titel, een oranje opgeheven vuist erbij en een regenboog aan verfspetters aan de buiten én de binnenkant van het boek. Marktwerking in de zorg vraagt om marketing in de zorg. Hoe zorg je ervoor dat potentiële cliënten voor jouw organisatie kiezen en niet voor de concurrent?
Zoals zoveel zorginstellingen heeft ook Pluryn de omslag naar meer marktgerichtheid, klantgerichtheid en ondernemerschap moeten maken om zodoende de marktwerking in de zorg concreet handen en voeten te kunnen geven. Pluryn is een zorgorganisatie die ondersteunt bij complexe zorgvragen in de gehandicapten en jeugdzorg. Dit boek vormt de neerslag van de zoektocht van deze organisatie naar het uitstippelen van een nieuw marketingbeleid.
De praktische tips en ideeën die Pluryn heeft opgedaan bij het zoeken en vormgeven van hun marketingbeleid willen ze delen door de uitgave (in eigen beheer) van dit boek.
Praktische inzichten en tips staan centraal in dit boek; uitgebreide marketingtheorieën en de verschillende keuzemogelijkheden hierin treft u niet aan. Het boek heeft een overzichtelijke opbouw in een achttal korte hoofdstukken. Het start met het beschrijven van nut en noodzaak voor marketing in de zorg en formuleert de marketinguitdaging voor Pluryn in heldere bewoordingen. Daarna schetsen Draaisma en Van Leeuwen de stap van visie naar actie en van strategie naar marketing. Ze nemen ons aan de hand mee als het gaat om het gebruik van marketing als instrument bij het veranderingsproces in de zorg naar meer markt- en klantgericht denken en handelen. Vanuit hun optiek schetsen zij daarna de marketingafdeling als kritische succesfactor bij het invoeren van de nieuwe marketingstrategie. Tenslotte moeten alle doorlopen stappen uitmonden in het bouwen en onderhouden van een sterk merk.
Het is een helder en vlot geschreven boek, doorspekt met populair marketingtaalgebruik en hier en daar, mijns inziens onnodig Engels woordgebruik zoals de titel Power to the people en de per hoofdstuk weergegeven rubriek Take away.
Het is een kleurrijk boek met veel plaatjes en relatief weinig tekst. Het is jammer dat alleen de successen van Pluryn worden gedeeld en niet de eventueel gemaakte fouten of missers met ons als lezers worden gedeeld. Wellicht is de marktwerking in de zorg daar zelf debet aan: je moet je eventuele concurrenten niet wijzer maken dan nodig….
Daar waar het boek ophoudt zou ik nog meer willen weten bijvoorbeeld over de kosten en baten van deze marketinguitdaging voor Pluryn.
Voor diegenen die de concurrenten al in hun nek voelen hijgen is het schema op pagina 133 het Marketing speelveld, een overzicht in thema’s en bouwstenen een absolute aanrader. Dit is een quickstart voor elke (zorg)organisatie!