Boek recensie ‘Handboek AI Strategie’
Vaak wordt in het wilde-weg gestart met AI, zonder dat er een heldere strategie aan ten grondslag ligt. Het is niet duidelijk voor welk probleem AI een oplossing zou moeten bieden. Zo moet het dus niet, zo schrijven Job van den Berg en Remy Gieling, auteurs van ‘Handboek AI strategie’.
Handboek AI strategie – ‘Handzame handleiding’
Over welke soorten vragen moeten we de komende tijd gaan nadenken en hoe kan AI ons daarbij helpen? Gieling en Van den Berg starten hun handzame Handboek AI strategie met de uitleg van een aantal (tien) basisprincipes van AI. Het boek bevat daarnaast interviews met de CEO’s van o.a. Picnic, KPN, ANWB, Frieslandcampina, KvK en Royal Swinkels.
Vragen en voorspellingen
Gieling en Van den Berg beantwoorden in een achttal hoofdstukken vragen zoals: Waarom nu in AI investeren? Hoe bereid ik me voor? Hoe gaat de technische implementatie en integratie van taalmodellen in de organisatie in zijn werk? Wat is de business-case voor AI? Hoe ziet verantwoorde, veilige en toekomstbestendige AI eruit? Gieling en Van den Berg sluiten het boek af met een aantal voorspellingen.
Lessons learned
Voor mezelf leerde ik dat voor AI dezelfde voorwaarden gelden als voor ICT-projecten. Je begint met de vraag welk probleem je wilt oplossen, daarna stel je vast of ICT de oplossing is en of er andere mogelijkheden zijn. En ook bij AI geldt: garbage in is garbage out. En op de achtergrond is er altijd de vraag: Hoe voorkomen we dat dergelijke projecten nooit opleveren wat ze beloofden, totaal uit budget lopen en ook nog eens ontsporen in de tijd?
Handboek AI strategie kan als handleiding gebruikt worden om dergelijke, bekende problemen te voorzien. Of beter nog: te voorkomen! De heldere interviews, mooie foto’s en, na elk hoofdstuk ruimte voor notities en aantekeningen helpen hierbij.