Boek recensie ‘Hallo, ik ben ChatGPT’

,
Hallo ik ben ChatGPT - Bob van Duuren

Hallo, ik ben ChatGPT is het eerste boek dat geschreven is door ChatGPT over zichzelf, en dit is de eerste keer dat ik een boek las dat is geschreven door AI.

Hallo, ik ben ChatGPT – Veel over én van ChatGPT geleerd’.

ChatGPT staat voor Chat Generative Pre-trained Transformer en is een vorm van kunstmatige intelligentie. ChatGPT kan conversaties voeren die lijken op echte menselijke conversaties. Wellicht herken je ze als je bijvoorbeeld met bol.com aan het chatten bent. Deze systemen ontwikkelen zich waardoor ze steeds meer kennis opdoen en hun antwoorden ook van steeds betere kwaliteit zullen zijn.

TOEPASSINGEN

ChatGPT wordt bijvoorbeeld in de gezondheidszorg gebruikt en boekt hierbij betere resultaten in het herkennen van bepaalde vormen van kanker dan de medisch specialist. En de nuttige toepassingen van ChatGPT zijn eindeloos. De risico’s en gevaren van het gebruik hiervan ook. Zo zijn er strenge regels en wetgeving nodig voor het gebruik ervan. In sommige landen is het gebruik van ChatGPT inmiddels verboden. En wat te denken van onze privacy?

In tien heldere hoofdstukken leren we wat ChatGPT is, welke technologie erachter zit, mogelijke toepassingen, verdere ontwikkeling, impact op de samenleving, ethische vraagstukken en er zijn vele praktische toepassingen en voorbeelden opgenomen in dit boek.

ZINVOL

En is het wat, zul je je afvragen, zo’n boek geschreven door een computerprogramma? De conclusie van de redacteur van het boek (tevens een zeer ervaren uitgever, red.) is in elk geval duidelijk; ChatGPT kan een zinvol boek schrijven, mits voorzien van de juiste begeleiding en sturing.
En ging er dan helemaal niks mis zul je je, net als ik afvragen? En ook daar is Bob van Duuren eerlijk en open over. Ja er gingen wel wat zaken mis, zoals bronverwijzingen die niet bleken te bestaan of websites die niet (meer) bestaan.

CLEAN

Zelf vind ik na het lezen ook dat ChatGPT in staat is een boek te schrijven. Ik heb veel over én van ChatGPT geleerd en weet nu beter waar ik het allemaal voor zou kunnen gebruiken. De tone of voice van het boek vond ik echter erg clean en afstandelijk. Het pakte of raakte me nergens; stelde geen vragen en prikkelde niet. Wel leverde het mij lekkere recepten op voor bijvoorbeeld gevulde aubergine met bijbehorend wijnarrangement. En wie had dat gedacht van ChatGPT?