Boek recensie ‘Geavanceerd ChatGPT’

, , ,
Geavanceerd ChatGPT - Bob van Duuren

Bijna een jaar geleden recenseerde ik ‘Hallo, ik ben ChatGPT’: het eerste Nederlandstalige boek van ChatGPT over ChatGPT, het eerste boek dat ik las dat is geschreven door AI. Nu is er een opvolger: ‘Geavanceerd ChatGPT’ van Bob van Duuren en voorzien van een voorwoord door ChatGTP.

Geavanceerd ChatGPT – ‘Warm aanbevolen!’.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Geavanceerd ChatGPT van Bob van Duuren is geen leesboek maar een doe-boek! Als je ermee aan de slag gaat, maak dan meteen een account aan op openai.com. Ik heb gekozen voor de gratis versie van ChatGTP (versie 3.5). Er is ook een betaalde vip-versie beschikbaar, waarbij je beperkt bent in het gebruik tot maximaal vijftig berichten per drie uur. Maar daar zul je zeker in het experimentele begin meer dan genoeg aan hebben.

HANDLEIDING

Dan nu over het boek. Daar waar Hallo, ik ben ChatGTP ons meenam in de beginselen van AI en de potentie, inclusief de risico’s, is dit boek een meer gedetailleerde handleiding voor de iets meer ervaren gebruiker(s) van ChatGTP. In acht compacte hoofstukken word je een meer ervaren gebruiker van ChatGTP en vind je meer dan voldoende verwijzingen naar extra informatie.

CUSTOM INSTRUCTION

Van Duuren licht de allernieuwste functies, zoals de Code Interpreter en custom instructions uitgebreid toe, met heldere voorbeelden. Met behulp van zo’n ‘custom instruction’ kun je ChatGTP apart instrueren hoe het moet antwoorden. Een van de mogelijke instructies is bijvoorbeeld het instellen van de toon van de uitvoer. Denk aan formeel, informeel, vrolijk etc etc. Deze functionaliteit is ook in de gratis ChatGTP versie beschikbaar.

Ik heb aan ChatGTP gevraagd om een solo voor Double Exposure voor tenorsaxofoon voor mij te genereren, en voila daar kwam een voorstel voor een solo. Dat betekent niet dat ik deze solo zonder meer kan gaan spelen, want ChatGTP kent mijn nivo van spelen niet. Wellicht kan een custom instruction daar nog bij helpen.

HANDIG INSTRUMENT

ChatGPT is een handig instrument voor je werk en privé-activiteiten en om de kosten hoef je het niet te laten. Hoewel ik geen ervaren gebruiker ben, biedt Geavanceerd ChatGPT van Bob van Duuren mij meer dan voldoende handvatten om dat wél te worden. Hij neemt mij aan de hand mee in de oneindige mogelijkheden in een voor mij relatief nieuwe wereld. En nee, compleet is een dergelijk boek nooit, maar dat pretendeert de auteur ook niet. En 34,99 is niet veel voor een wereldreis die je veilig vanuit huis kunt maken. Warm aanbevolen!