Boek recensie ‘De woordvoerder’

, ,
De woordvoerder - Lukas Burgering

Onlangs heb ik een mediatraining bij Lukas Burgering gevolgd en naar aanleiding daarvan besloot ik zijn boeken ‘Door de ogen van je stakeholders ’, ‘Crisiscommunicatie’ en dit boek ‘De woordvoerder’ te lezen en te recenseren.

De woordvoerder – ‘Handvatten en wijze lessen’.

In de zeven hoofdstukken van De woordvoerder neemt Lukas Burgering ons aan de hand door de wereld van het woordvoerderschap. Met het boek leren we – uiteindelijk en na veel oefenen – effectief en overtuigend spreken in de media.

In de hoofdstukken komen achtereenvolgens de volgende onderwerpen aan de orde: de woordvoerder, de media, de boodschap, de techniek en tot slot de valkuilen, zowel algemene, als die van jou specifiek. In hoofdstuk 7, met de titel Klaar voor de start, vat Burgering zijn belangrijkste twaalf lessen nog eens krachtig samen.

Ingrediënten

Wat zijn dan die ingrediënten voor effectieve en overtuigende communicatie? Ik noem er een aantal: Wees goed voorbereid, en zorg dat je weet met wie je praat. Begrijp ook wat de journalist precies van je wil. Je kernboodschappen moeten feiten, meningen en visie bevatten, maar je speculeert en interpreteert niet. Verder doorzie je valkuilen en ken je je eigen achilleshiel.

‘Dat weet ik niet’… is een goed antwoord, ‘Daar heb ik geen mening over’ is ook een goed antwoord. Je mag volgens Burgering best geheimen hebben, maar lieg nooit, behalve over Sinterklaas. Die laatste opmerking getuigt ook van humor, maar let op: Burgering geeft meteen de wijze raad mee om juist voorzichtig te zijn met humor. Jouw humor kan immers gemakkelijk verkeerd begrepen worden.

Met dat complexe speelveld is praten met de media kortom een vaardigheid die je moet leren en trainen en bijhouden.

Voorbeelden

Burgering lardeert zijn verhaal met vele persoonlijke voorbeelden, en laat ook zijn minder geslaagde mediaoptredens de revue passeren. Die verklap ik hier niet. Wat ik wél wil delen is dat ik na het lezen van dit boek meer handvatten heb om goed voorbereid in gesprek te gaan met de media. Om zo de boodschap van mijn organisatie goed voor het voetlicht te brengen bij mijn stakeholders.

Het boek staat tot slot bol van de handvatten en wijze lessen. Het zal duidelijk zijn: Ik beveel De woordvoerder van Lukas Burgering oprecht en van harte aan.